Kursus i Formidling og kommunikation for ledere
Kan andre forstå, hvad du mener? Kan du få dem med på dine ideer? Kan du overbevise dem?
Har du gennemslagskraft?
Som leder, chef, souschef eller projektleder skal du kunne tage initiativ, fortolke, sætte rammen og kommunikere med medarbejdere, kollegaer, chefer, kunder og borgere.
Kurset Formidling og kommunikation for ledere er for nye og erfarne ledere, der vil styrke deres formidlingsevne og gennemslagskraft, fordi mundtlig kommunikation er en vigtig del af ledelse.
Udbytte – du styrker din:
- Gennemslagskraft, pondus og evne til at træde i karakter.
- Formidlingsevne og evne til at blive mere forståelig.
- Evne til at sætte rammen og holde den røde tråd.
- Evne til at skabe mål, sætte grænser, og kunne fastholde krav.
- Selvtillid, overblik og evne til at fastholde roen.
- Evne til at skabe god kontakt og kommunikation.
- Mulighed for at bruge egne stærke sider.
Indhold:
Indholdet bliver tilpasset deltagernes behov, men kan for eksempel være:
- Detaljefokusering eller budskabsformidling.
- Hvordan er man en troværdig leder?
- Logik og følelser som redskaber for lederen.
- Ledelseskommunikation og dialog.
- Skabe engagement hos medarbejderne.
- Papegøjeteknikken – stille krav og fastholde mål.
- Håndtering af vanskelige personer.
- Forberedelse af kommunikation.
- Metoder til at være mentalt stærk.
- Manuskript, improvisation og husketeknik.
- Strukturer til forskellige situationer.
- Træning gennem forskellige øvelser.
Form på kurset Formidling og kommunikation for ledere:
Korte oplæg, øvelser, refleksioner og feedback kendetegner kurset. Der bliver mulighed for lidt erfaringsudveksling, men kurset er praktisk, redskabsorienteret og rettet mod anvendelse i din rolle som leder.
Kursusindhold
Gennemslagskraft
Hvordan får jeg mere gennemslagskraft?
Hvordan bliver jeg mere effektiv?
Kontakt
Hvordan skaber jeg en god kontakt til dem, jeg samarbejder med til dagligt?
Hvordan får jeg opbygget en positiv relation til ledelsen?
Skabe mål, sætte rammen og motivere
Hvordan tager jeg lederrollen ved at skabe mål og sætte rammen? Hvordan skaber jeg engagement og motivation hos medarbejderne?
Fastholde grænser og krav
Hvordan undgår jeg at spilde energi på vanskelige personer? Hvilke enkle redskaber kan jeg bruge til at stille krav og fastholde grænser?
Påvirk adfærd
Hvordan fremstår jeg mere troværdig? Hvordan kommunikere med mennesker, der tænker i følelser? Hvordan kommunikere med mennesker, der tænker logisk?
Konflikthåndtering
Hvordan håndterer jeg konfliktsituationer?
Hvordan undgår jeg at reagere uhensigtsmæssigt?
Husketeknik
Hvordan undgår jeg at læse op, når jeg holder oplæg? Hvordan kan jeg lære at bruge en effektiv husketeknik?
Åben kommunikation
Hvordan og hvornår fremstå åben, positiv, tillidsvækkende og fordomsfri? Hvordan blive bedre til at lytte?
Præsentationsniveauer
Hvilke niveauer kan jeg formidle på?
På hvilket formidlingsniveau får jeg præsenteret mit budskab mest effektivt?
Mental styrke
Hvad kan jeg bevare roen og overblikket i stressede og pressede situationer?
Hvordan sænker jeg presset?
Feedback
Hvordan giver jeg mest hensigtsmæssigt andre feedback? Hvordan undgår jeg at folk bliver kede af det eller sure, når jeg giver dem feedback?
Kommunikation
Hvordan er min egen kommunikation?
Hvordan kan jeg styrke min kommunikation?
Dialog
Hvordan skaber jeg en god dialog?
Hvilken form for dialog skal jeg indgå i hvornår?
Forberedelse
Hvordan kan jeg spare tid, når jeg skal forberede et oplæg? Hvad er det vigtigste i forberedelsen?
Struktur
Hvordan laver jeg en logisk og letforståelig opbygning i mine oplæg?
Hvilke strukturer passer til hvilke situationer?
Kropssprog
Hvordan skal jeg gebærde mig? Er der nogle ting, jeg skal passe på med kropssproget?
Vanskelige medarbejdere
Hvordan håndterer jeg vanskelige medarbejdere?
Hvordan undgår jeg, at de ødelægger gruppen og arbejdsmiljøet?
Tidsrøvere
Hvad kan jeg gøre, for at tiden ikke løber af med mig? Hvordan takler jeg tidsrøvere?
Mind-map
Hvordan kan jeg forberede mig hurtigere?
Hvordan bruger jeg hjernens naturlige ressourcer bedre?
Kursusprogram
Deltagernes ønsker og behov er udgangspunkt for kursets program. Hvilke emner vi kommer ind på, hvor meget emnerne fylder og hvornår vi kommer ind på dem, afhænger af deltagernes behov og ønsker.
Det følgende er et eksempel på, hvordan et program kan se ud.
Dag 1:
Kl. 9 – 12.30
Teknikker til forberedelse af oplæg og mental forberedelse.
Formiddagen koncentrerer sig om teknikker til bedre og lettere forberedelse af oplæg. Herunder klargørelse af mål og målgrupper. Forskellige manuskriptformer præsenteres. Mental træning kan bruges til at forøge selvtilliden og håndtere nervøsitet. Forskellige tenikker til mental træning introduceres og afprøves.
Kl. 13.15 – 17
Positioner, sæt rammen og motiver + mind map.
Der ses på hvilke positioner, der er mest anvendelige under oplæg og i konfliktsituationer. Hvordan kan man som leder skabe mål, sætte rammen og motivere medarbejderne på en engagerende facon. Der gennemføres mindre øvelser i at sætte rammen og motivere, hvorefter hver enkelt deltager får feedback. Mind-map som redskab til forberedelse, strukturering og overblik introduceres.
Dag 2:
Kl. 9 – 12
God kontakt og dialog, husketeknik + store øvelser.
Husketeknik, der kan bruges til at skabe uafhængighed af manuskript vises og indøves. God kontakt og dialog med medarbejdere hører til formiddagens emner. Efter mindre øvelser startes kursets største øvelser med efterfølgende individuel feedback.
Kl. 12.45 – 16
Kropssproget, formidling + øvelser.
Fortsættelse af de store øvelser med feedback – herunder kropssprogets betydning. Muligheder og begrænsninger for påvirkning af andre er desuden eftermiddagens emne.
Dag 3:
Kl. 9 – 12
Vanskelige medarbejdere, stille krav og sætte grænser + øvelser.
Formiddagen starter med præsentationsniveauets betydning for gennemslagskraften. Håndtering af vanskelige situationer og vanskelige medarbejdere er formiddagens emner. Hvordan håndterer man sig selv og hvordan håndteres situationen med redskaber fra assertion. Teknikker til at sætte grænser og stille krav introduceres og trænes.
Kl. 12.45 – 16
Gennemslagskraft og troværdighed + øvelser.
Emner udenfor programmet, som deltagerne tidligere har ønsket gennemgået, tages op denne dag. Troværdighed, følelser og logik som ledelsesredskaber gennemgås og afprøves. Kurset afsluttes med udarbejdelse af individuelle handleplaner og evaluering.
Pris og praktisk
Pris når kurset holdes hos os:
3 dags kurser koster 54.000 kr.
2 dags kurser koster 40.000 kr.
1 dags kurser koster 23.000 kr.
Prisen inkluderer lokaler, morgenmad, frokost, te/kaffe, chokolade, materialer mv.
Pris når kurset holdes hos jer:
3 dags kurser koster 44.000 kr.
2 dags kurser koster 32.000 kr.
1 dags kurser koster 18.000 kr.
Prisen forudsætter, at I sørger for alt det praktiske. Men vi kan sørge for deltagermaterialer, mapper, blokke og kuglepenne for kr. 1.500 pr. kursus.
Udenfor København tillægges transport efter statens takst.
Lokaler:
Hos MBK tilbyder vi inspirerende kursuslokaler i hjertet af København.
Vores flotte kursuscenter er beliggende i Pilestræde 61, 1112 København K (50 meter fra Rundetårn og 500 meter fra Nørreport).
Vi anbefaler at kurset holdes hos os, da vores lokaler er indrettede til kurser, og vi har styr på lokalet, det tekniske udstyr og materialerne.
Desuden sørger vi for god forplejning i løbet af dagen startende med morgenmad og frugt – lækker frokost – til kaffe/te og eftermiddagschokolade.
Kurset giver en teambuilding-effekt og skaber netværk, når kursusdeltagerne kommer ud til “lidt luksus” uden at skulle på kontoret i pauserne.
Kurset kan naturligvis også afholdes i jeres egne lokaler eller på en anden lokation efter jeres ønske. Kurset kan også arrangeres som internat.
Varighed og tid:
Dette kursus afholdes bedst over 3 kursusdage – det kan dog sammensættes med en varighed på 2 kursusdage.
Deltagerantal:
Kurset Formidling og kommunikation for ledere har et maksimum deltagerantal på 12 personer . Kontakt os ved spørgsmål.
Ovenstående priser er eksklusiv moms.
Har du spørgsmål til dette kursus, så udfyld venligst formularen nedenfor og vi vender tilbage snarest muligt.